Powikłania po doszczętnym usunięciu tarczycy (leczenie hipokalcemii)

Niedawno miałem operację. Usunięto mi resztę tarczycy oraz układ chłonny szyi po jednej stronie. Mam raka brodawkowatego. Niestety nastąpiły powikłania -limfotok i hipokalcemia. W szpitalu dostawałem wapno w tabletkach oraz takze dozylnie. Miałem mrowienia w kończynach. W końcu wypisano mnie do domu z nastepującymi zaleceniami -dieta bezmleczna (czy to znaczy ,że nie mogę jeść potraw nawet ze sladową iloscią mleka lub produktów mlecznych np. zupa zaklepana smietaną ,ruskie pierogi?), wapno i witamina D. Ważę ponad 100 kg, czuję się dobrze. Mam apetyt. Martwię się jednak jakie to może miec skutki uboczne.

specjalista chirurg ogólny Tomasz Stawski
odpowiedzi udzielił

specjalista chirurg ogólny Tomasz Stawski

Lek. Tomasz Stawski jest lekarzem od 2000 r. Posiada specjalizację medyczną w zakresie chirurgii ogólnej. Pacjentów przyjmuje w gabinecie specjalistycznym przy ulicy Grunwaldzkiej oraz na Oddziale Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej w Szpitalu Wielospecjalistycznym w Jaworznie. Obecnie jest doktorantem Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego szczególne zainteresowania w swojej profesji to chirurgia małoinwazyjna i plastyczna oraz diagnostyka ultrasonograficzna.

Na pewno powinien Pan jak najszybciej skonsultować się z endokrynologiem. To on po analizie badań laboratoryjnych stężenie wapnia całkowitego i zjonizowanego we krwi oraz stanie klinicznym powinien zadecydować o doborze dawki wapnia oraz aktywnej witaminy D. Rzeczywiście 9 g dziennie wapnia to bardzo duża dawka. Z reguły podaje się 2-3 g na dobę i raczej optowałbym za takimi dawkami. Trudno mi doradzać jak powinien Pan te leki zażywać nie znając wyników badań. Zbyt duży poziom wapnia przez krótki czas w organizmie nie powinien wyrządzić żadnych szkód, ponieważ zostanie wyeliminowany z samoistnie z moczem. Na pewno niewielka ilość produktów mlecznych (tak jak Pan opisuje powyżej) nie zaszkodzi Panu.

Reklama