Reakcja doustnych środków antykoncepcyjnych ze środkami znieczulającymi

Dlaczego często spotyka się teorię, iż w okresie okołooperacyjnym nie powinny być stosowane doustne środki antykoncepcyjne, gdyż wchodzą w reakcje ze środkami znieczulającymi , zwiększając ryzyko wystąpienia zakrzepów żylnych i rzekomo powinny być odstawione na minimum 4 tygodnie przed terminem operacji?

Odpowiedzi znajdują się poniżej

specjalista chirurg ogólny Tomasz Stawski
odpowiedzi udzielił

specjalista chirurg ogólny Tomasz Stawski

Lek. Tomasz Stawski jest lekarzem od 2000 r. Posiada specjalizację medyczną w zakresie chirurgii ogólnej. Pacjentów przyjmuje w gabinecie specjalistycznym przy ulicy Grunwaldzkiej oraz na Oddziale Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej w Szpitalu Wielospecjalistycznym w Jaworznie. Obecnie jest doktorantem Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego szczególne zainteresowania w swojej profesji to chirurgia małoinwazyjna i plastyczna oraz diagnostyka ultrasonograficzna.

Czy one wchodzą w reakcję ze środkami antykoncepcyjnymi to tak dokładnie nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że same środki antykoncepcyjne powodują zwiększenie krzepliwości krwi. W trakcie krótkich zabiegów można pominąć ten problem jeśli pacjent będzie zaraz po operacji uruchomiony i nie ma żylaków kończyn dolnych. Jeśli niestety istnieje ryzyko zakrzepicy nie trzeba odstawiać antykoncepcji, ale można zastosować zabezpieczająco heparyny drobnocząsteczkowe oraz bandażowanie kończyn dolnych w przypadku żylaków.