Płyn w zatoce Douglasa a zażywanie tabletek antykoncepcyjnych i naczyniaki wątroby

Podczas badania USG macicy (dzień po zakończeniu miesiączki) stwierdzono zwiększoną ilość płynu w zatoce Douglasa (6ml) przedzielonego licznymi przegrodami. USG jamy brzusznej wykazało dwa naczyniaki na wątrobie jeden wielkości 25mmx42mm, drugi 15x18mm.

1. czy te dwie zmiany mają ze sobą coś wspólnego?
2. czy płyn w zatoce Douglasa podczas zażywania środków antykoncepcyjnych jest groźny i co może oznaczać?

Odpowiedzi znajdują się poniżej

specjalista chirurg ogólny Tomasz Stawski
odpowiedzi udzielił

specjalista chirurg ogólny Tomasz Stawski

Lek. Tomasz Stawski jest lekarzem od 2000 r. Posiada specjalizację medyczną w zakresie chirurgii ogólnej. Pacjentów przyjmuje w gabinecie specjalistycznym przy ulicy Grunwaldzkiej oraz na Oddziale Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej w Szpitalu Wielospecjalistycznym w Jaworznie. Obecnie jest doktorantem Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego szczególne zainteresowania w swojej profesji to chirurgia małoinwazyjna i plastyczna oraz diagnostyka ultrasonograficzna.

Płyn w jamie Douglasa może być spowodowany okresem w jakim Pani wykonano USG. Okres krwawienie miesiączkowego lub tuż po nim może uwidaczniać się niewielką ilości płynu w jamie brzusznej jako odczyn na procesy zachodzące w organizmie kobiety w tym czasie. 6 ml to bardzo mała ilość płynu, praktycznie nieistotna klinicznie.

Płyn w jamie Douglasa nie ma nic wspólnego z naczyniakami w wątrobie ani na niego nie ma wpływu zażywanie środków antykoncepcyjnych.

Co do naczyniaków w wątrobie radzę jeszcze kontrolnie wykonać TK jamy brzusznej z kontrastem celem szczegółowej diagnostyki (zmiany są dość duże). O wszystkim musi jednak zadecydować lekarz prowadzący.